400 milyon dolarlık soru: Türkiye’nin yangın uçakları nerede?

Türkiye her yaz aynı kabusu yaşıyor. İklim krizinin körüklediği orman yangınları, sadece ağaçları değil; anıları, evleri, hatta geleceğimizi kül ediyor.

2023’te büyük bir fırsat doğdu. Dünya Bankası, Türkiye’nin yangınlarla mücadele kapasitesini güçlendirmek için tam 400 milyon dolarlık destek paketini onayladı. Bu, alevlere karşı elimizi güçlendirecek bir can simidiydi. Üzerinden koca 2 sene geçti.

Peki bu devasa kaynak neye dönüştü? Sadece bu para ile dünyanın en etkili yangın söndürme uçaklarından yüzlercesi filoya katılabilirdi.

Dünya Bankası’nın 400 milyon dolarlık desteğiyle yalnızca AT-802 FireBoss amfibik yangın söndürme uçaklarından en az 195, en fazla 444 adet alınabilirdi. Ama kayıtlara göre, 2025 için alımı süren sadece 20 uçak var. Yüzlerce uçağın potansiyeli varken neden bu kadar az? Üstelik mevcut filonun büyük bölümü hâlâ kiralık.

Yetkililer, bütçenin yalnızca uçak alımına gitmediğini, pilot eğitimi, bakım ve altyapıya da dağıtıldığını söylüyor. Orman Mühendisleri Odası Başkanı’nın “Sezonluk hava filosu yeterli” çıkışı ise tartışma yarattı. Tüm bu tabloya rağmen Orman Mühendisleri Odası Başkanı Hasan Türkyılmaz’ın “Sadece yangın sezonunda kullanılacak bir hava filosu yapmaya gerek yok” diyerek ormanlarımızın yanmasına ‘sezonluk’ dedi.

Oysa iklim değişikliği yüzünden artık “yangın sezonu” kavramı anlamını yitirdi. Bu yaklaşım bilimsellikten uzak bir söylemden başkası değil.

Uzmanlar Sorun sadece havada değil diye uyarıyor. Yetersiz eğitim, eksik donanımla yangınlara müdahale eden orman işçileri, yangınla mücadelede bütüncül strateji eksikliğini gösteriyor.

Binlerce hektar orman, milyonlarca canlının yaşam alanı, vatandaşların hayatı söz konusuyken; var olan kaynakları en etkin şekilde kullanmamak, yangınlara karşı pamukla korunmaya çalışmakla eşdeğer.

Yatırımdan kaçınmak, uzun vadede daha ağır bedeller ödemek demek.

Türkiye, yangınlarla mücadelede stratejik, kapsamlı ve sürdürülebilir adımlar atmak zorunda. Aksi takdirde, her yangın sezonunda ağır bilançolarla yüzleşmeye devam edeceğiz.

Bu sadece orman meselesi değil, ülkenin geleceğinin meselesidir. Tabi o kaynakları maden işletmelerine açmayacaksanız…

Related Posts

Dev banka uyardı: İBAN’lar değişecek, para transferinde sorun yaşamayın

QNB Bank’a ait bir proje iken büyüyerek yoluna devam eden Enpara.com’un QNB’den Enpara Bank A.Ş.’ye devri için sona gelindi. Bir süredir ayrılacaklarını duyuran iki banka yasal süreci tamamlamak üzere. Enpara.com da müşterilerine bildirim göndererek …

Memur ve emekliler için kritik saat belli oldu

Milyonlarca memur ve memur emeklisi, sözleşmeli personeli ilgilendiren zamlara ilişkin olarak yeni aşamaya geçildi. Sendikaların ortaya koyduğu zam teklifleri hükümet tarafından değerlendirilip zam teklifinin verilmesi gerekecek. Hükümet tarafı zam …

Diyarbakır’da ‘Yeşil altın’ın hasadına başlandı

Kentte son yıllarda tarımsal ürünlerde tercih edilen ürünler arasında yer alan Diyarbakır fıstığının hasadına başlandı. Çınar ilçesinin geniş arazilerinde dikilen binlerce ağaçta olgunlaşan fıstık salkımları tek tek koparılıp toplatılıyor. Bir …

ABD ve Çin’den kritik ticaret kararı: Tarife kararında büyük gelişme!

ABD ve Çin arasında ticaret müzakerelerinde önemli bir gelişme yaşandı. Tarife muafiyet süresi uzatıldı ve piyasalar bu kararla hareketlendi. İki ülke arasındaki ticaret dengeleri yeniden şekilleniyor.

Araç muayenesi yaptıranlar başvurup parasını geri alabilir!

Tunceli’de bir vatandaşın araç muayenesi sırasında kredi kartıyla yaptığı ödemeye eklenen ödeme kuruluşu hizmet bedelinin iadesine hükmedildi. Tunceli 2. Asliye Hukuk Mahkemesi tarafından verilen bu karar, aynı zamanda emsal nitelikte bir karar ve …

Araç sahipleri dikkat: O ücretin iadesi için yol açıldı!

Araç muayenesinde tahsil edilen ek hizmet bedelleri tartışma konusu oldu. Tüketiciler, haksız kesintilerin iadesi için hukuki yollara başvurabiliyor. Mahkemelerden çıkan emsal kararlar, milyonlarca araç sahibini yakından ilgilendiriyor.